zaterdag 29 oktober 2011

Start to run met VGZ



Mijn zorgverzekeraar gaat samen met VGZ en die stuurde de bovenstaande flyer. Start to run met VGZ. Na de flyer gelezen te hebben ben ik het internet opgegaan en kwam ik via VGZ bij de Atletiekunie uit waar je de eerste week kan downloaden van een hardloopschema. Het doel is in een aantal weken de 5 km te kunnen lopen.



Eerder heb ik wel eens proberen te lopen. Met schema en een stopwatch erbij om het op te bouwen ging ik van start maar dat ging niet zo lekker. Zonder schema en stopwatch was al helemaal een drama want dan liep ik te lang en had ik de volgende dag enorme spierpijn. Om toen niet echt hiermee door te zetten was niet zo erg want ik fietste elke dag 22 km weer of geen weer ik stapte gewoon op mijn fietsje maar nu staat daar een auto en die zit wel erg lekker.

Afgelopen zondag ben ik met les 1 begonnen. Je warmt eerst zelf 5 minuten op door een stevige looppas of oefeningen te doen waar de spieren losser van worden. Dan ipod aan en luisteren maar. De stem van de persoon die tegen je praat is erg prettig om naar te luisteren (plus punt 1). Er daar ging ik dan 8x 1 minuut lopen en daar tussen 2 minuten wandelen. Bij de verschillende tempo's hebben ze de muziek er ook op aangepast wat erg fijn loopt (plus punt 2). De tijd vloog voorbij en ik heb geen één keer gedacht "is die minuut al voorbij?" (plus punt 3).

Mijn zilveren schoentjes


Er wordt aangeraden één tot twee dagen tussen de trainingen te houden. De eerste rustdag was maandag, toen voelde ik mijn bovenbenen, het was geen spierpijn maar een beetje stijfheid. Dinsdag was er niet veel tijd tussen werk acupunctuur en eten dus werd dit mijn tweede rustdag.

Woensdag ging ik weer van start. Les 2 was anders dan les 1. Nu was het 1 minuut lopen 2 minuten wandelen 2 minuten lopen 2 minuten wandelen en dat 4 keer. De eerste minuut dacht ik; "Hoe ga ik dat vol houden!" Maar die minuut was weer zo voorbij. Ik heb een mooie route genomen over de dijk en terug langs weilanden, heerlijk rustig. Vandaag ga ik voor les 3 ik hoop dat ik het vol ga houden en zo mijn conditie op kan bouwen en dalijk 5 km kan lopen.


2 opmerkingen:

  1. Veel succes! Twee weken geleden was mijn laatste week van Start to Run. Maar begrijp ik het nou goed en train je alleen? Ik heb namelijk elke zaterdag in groepsverband getraind (ook met een coach enzo) en dan moest je zelf nog twee keer doordeweeks trainen. Ik heb me zelfs opgegeven voor een vervolgcursus die door mijn coach werd aangeboden en over een uur sta ik in het bos om te gaan hardlopen =D
    Heel veel succes in ieder geval! Het is hartstikke leuk en dat programmaatje is echt ideaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi rianne

    Inderdaad ik loop alleen met mijn ipod die verteld wat ik moet doen
    iddeaal om zo ook mijn eigen tijd in te plannen
    Succes ook zometeen

    BeantwoordenVerwijderen